Europarlementariër Bas Eickhout dook in de laatste cijfers over de energie-afhankelijkheid van EU-landen. Uit die cijfers blijkt dat Nederland na Cyprus in zijn totale energieconsumptie het hoogste percentage fossiele brandstoffen van Europa gebruikt.

Volgens Eurostat haalde Nederland in 2015 93 procent van haar energie uit fossiele brandstoffen, dat is maar 3 procent minder dan in 1990. Ter vergelijking: Zweden slaagt erin om maar 30 procent van haar energieconsumptie uit fossiele brandstoffen te halen.

"Nederland is nu bijna het vieste jongetje van de Europese klas", constateert Eickhout. "Een stevige opdracht aan het volgende kabinet om het beleid flink om te gooien en in te zetten op schone energie uit zon en wind, maar ook op energiebesparing."

Nog meer slechte rapportcijfers voor Nederland: Onze afhankelijkheid van de import van fossiele brandstoffen steeg zelfs in de afgelopen vijfentwintig jaar. We importeren maar liefst 56 procent van onze fossiele brandstoffen. Dat steekt erg schril af bij Denemarken, dat maar vier procent uit het buitenland importeert.